E-pasts: monetas@bank.lv
Klientu kase
Adrese: Bezdelīgu ielā 3, Rīgā
Tālrunis: +371 67022722
Izvēlieties valodu
Dzimis 1982. gada 14. augustā Madonā
Savu darbu vizuālajiem tēliem, ja vajag, viņš var ņemt pašas parastākās lietas, kas katru dienu visiem acu priekšā, labi zināmas, sava ikdienišķuma dēļ neliekas īpašas uzmanības vērtas. Bet viņš izvēlas kaut ko tieši tādu un izceļ – salīdzina vai pretstata ar citu lietu, citu vidi, maina krāsu un faktūru spēles, liek (var arī nelikt) klāt tekstu. Atjautīgi, asprātīgi, ar spriganu pasmiekliņu vai pavisam nopietni ikdienišķajam tā tiek piešķilts kaut kas negaidīts, uzmanību saasinošs, iedarbīgs. STOP! Pat garām skrejošajam tas liek apstāties, jo – tur vairs nav tikai tas, kas tieši redzams, varbūt pavisam kas cits, uzreiz ne līdz galam atminams. Mainīts skatpunkts? Negaidīts redzesleņķis? Cita dimensija? Cita jēga? Katrā ziņā – tā vairs nav tikai labi zināmā ikdienišķā lieta vai vieta, veidojas un izaug vajadzīgais tēls. Tas neko nezaudē no patiesīguma, bet kļūst ietilpīgs, maina vēstījumu – it īpaši tad, ja arī skatītājs, uztvērējs pieslēdz vēl savu iztēli klāt. Īstenībā bez tā nemaz nevar, jo nu tur ir arī zemteksts, īsta dziļbumba, reizēm ne viena vien. "Reklāma ir triks, izdomāta pasaule," autors atzīst, bet neaizmirst tūdaļ piesaukt lielo atbildību kā pret tekstu, tā attēlu – "viss jāizjūt maksimāli, ar visām maņām".
Māris Upenieks ir daudzpusīgi apdāvināts, jutīgi uztvērīgs, radošu ideju pārpilns. Katru jaunu uzdevumu viņš pieņem kā izaicinājumu. Vāc informāciju, apdomā, salīdzina, pievieno savu dzīvo iztēli, tad ķeras klāt. Mākslu viņš ir mācījies kā visi – skolas zīmēšanas stundās reizi nedēļā. Vispārējo izglītību ieguvis Jāņa Eglīša Preiļu Valsts ģimnāzijā (beidzis 2001. gadā). Pirmā vieta skolas rīkotajā uzņēmumu reklāmu konkursā vedinājusi uz pārdomām par dzīves ceļa izvēli, un viņš atradis iespēju izglītību turpināt Rīgas amatniecības vidusskolā, apgūstot reklāmas dizaina programmu (beidzis 2004. gadā). Lai veidotu vizuālos tēlus zīmoliem, reklāmām, plakātiem, nu jau arī monētām un visam citam, kas nāk priekšā, Māris Upenieks gana daudz ir apguvis pašmācības ceļā, bet viņš nemēģina iekļauties un aizpeldēt kādu iestrādātu stilu, paņēmienu, pieņēmumu vai ierastības gultnē. Daudz ko joprojām nezina, tāpēc meklē pats un atrod patiešām neparedzamus risinājumus. No citiem tādus nedabūt! Tie ir oriģināli risinājumi, unikāli tēli, katrs ar tajā "ieburto" satura ietilpību un svaigo izteiksmes spēku.
"Neatkarīgi strādājošs radošais direktors, kas sadarbojas ar Latvijā pazīstamām reklāmas un komunikācijas aģentūrām un katram projektam komplektē atbilstošu profesionāļu komandu," viņš par sevi raksta. Gadu gaitā Māra Upenieka klientu loks izvērties visai plašs: CSDD, Valsts kanceleja, Latvijas Radio, žurnāls IR, Latvijas valsts meži, Stokholmas Ekonomikas augstskola Rīgā, Latvenergo, airBaltic, Statoil, Virši, arī tādi lielveikali kā Rimi, Domina, K-Rauta, Sky&More u. c. Tie ir pasūtījuma darbi, pie kuriem parasti tiek konkursa kārtībā un par kuriem maksā. Bet ir arī tīras sociālās aktivitātes, piemēram, pandēmijas laika diezgan dzeloši asprātīgie plakāti Virtuves bruņiniek, šis ir tavs laiks! Paliec mājās; Vīruss nav īsts līdz brīdim, kad ir. Aizej pēc vakcīnas u. tml. Zibenīgi populāra kļuvusi Māra Upenieka ziedojumu straumēšanas platforma Stopify (sadarbībā ar Mārci Miķelsonu-Germu un Miku Miķelsonu, 2022), kurā vāc līdzekļus, iegādājas un sūta Ukrainas armijai nepieciešamo: automašīnas, motociklus, laivas, dronus, karavīru tehnisko ekipējumu, citas lietas. Par konkrēti paveikto katrs ziedotājs (abonents) ik mēnesi saņem paziņojumu, kas ir kā neizteikts, bet rosinošs mudinājums turpināt ziedot. Žurnālā IR publicētais kopsavilkums par trijos kara gados izdarīto ir iespaidīgs.
Platformas Stopify izveidošanā atjautīgi un saistoši ir salikts kopā kaut kas digitālajā vidē jau esošs, pazīstams un labi lietojams, bet te – pagriezts citādi, apsviests, papildināts. Uzdevumi citi, jēga pavisam cita. Ar sudraba ordeni ziedojumu platforma Stopify atzīmēta Latvijas radošās izcilības festivālā Adwards (2023), kā arī saņēmusi Latvijas Dizaina gada balvu jaunā kategorijā Digitālo risinājumu dizains (2024).
Starp visu citu Māris Upenieks izbrīvē laiku, lai ceļotu uz svešām, tālām zemēm – nereti viens pats, bez gidiem, iepriekš veicot pavisam nelielu izpēti, lai saglabātu piedzīvojuma sajūtu. Pieredzējumus un gūtās atziņas tad kodolīgi, trāpīgi, bez jebkādām izskaistinājumu putām viņš apraksta savā digitālajā dienasgrāmatā (blogā) Kā tur ir?
Vispārinot – ir tā, ka šajos ceļojumos, tāpat kā praktiskajos dizaina darbos, aug un briedinās daudzpusīga, spilgta radoša personība.
Paša atziņa: "Jo tu ej tālāk uz priekšu dzīves ceļojumā, jo skaidrāk jāzina, ko gribi pateikt."
Biogrāfiju sagatavoja Rūta Muižniece,
mākslas maģistre